Dag 4 (13/02/2024)

Dag 4: kleuters, plantjes, plastic, medicijnen en fietsen. 🇬🇲💚

Na een gezellig ontbijt in het gezelschap van Karamo en Sirifoe, trokken we opnieuw naar ‘ons Hope-schooltje’. We werden verwelkomd door tientallen kleuters. Ze begeleidden ons langs originele plantenbakken naar de klasjes. De eerste opdracht van de kleuters is het oprapen van gevallen bladeren op het schoolplein (deze dienen om later te composteren). 

We werkten mee in de klasjes en trokken daarna naar de tuin, waar we het nieuwe tuingereedschap, samen met de tuinman/sportman, gebruikten en uittestten.  De gieters en tuinslang (van Gardena) bewezen hun nut bij het besproeien van de vele jonge plantjes. Door regelmatig contact doorheen het jaar, wisten we dat de head-master niet meer beschikte over schoolbenodigdheden.   

We vulden de schoolkast opnieuw aan met lijm, krijt, stiften, potloden, schriften, papier, registers, een woordenboek, een schoolstempel en een leesbrilletje. Door het schenken van het leesbrilletje werd op slag het aantal leerlingen gehalveerd 😉.

Na de verzorging van vier patiënten door Lieve bezochten we het plastic-recyclage project van Gamrupa. Harde plastic wordt hier verwerkt tot draden waarmee stoelen worden gevlochten. 

De laatste stop van de dag was in het dorpje Madima Salam.  We schonken babykleertjes en medicatie aan de medische post. Ook hier veel dankbaarheid. 

We ontdekten in de buurt een leuk, duurzaam en sociaal fietsproject. Fietsen worden opgelapt en verkocht of geschonken aan scholen. In deze scholen worden jongeren geplaatst die de kans krijgen om opgeleid te worden tot fietshersteller.  

Op vele plaatsen is de afstand te groot om op school te geraken – fietsen zijn broodnodig. Een knap staaltje van zorgen voor elkaar.

3 reacties

  1. Volle, drukke dagen daar maar wat fijn om te zien wat het opbrengt. Simpele voorbeelden maakt hun werk achteraf lichter. Geniet van het mooie weer want hier is de regen weer in het land. Echt knap wat jullie daar realiseren.

Een reactie achterlaten

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment