Vroeg dag!
Na een goed ontbijt om 6.45u vertrokken we om 7.40u richting de Lower Basic school te Sifoe,
We werden onthaald door de directrice en haar rechterhand. Ook maakten we kennis met de verschillende leerkrachten en hun verantwoordelijken. Als we niet hadden gevraagd om ons handen uit de mouwen te steken, hadden we uren op de thee gezeten bij de directrice.
We konden aan de slag in de klas van meester ‘Lamin‘, kleuters van 5, 6 en 7 jaar. De kleuters verwelkomden ons met ‘tobbab‘, wat betekent ‘witte mens‘.
Meester Lamin startte met een les in het lokale dialect ‘Mandinka‘, met als thema: lichaamsdelen benoemen en aanduiden. Wat ons dadelijk opviel was dat er veel werd nagebootst. Leerlingen herhaalden wat meester Lamin hen zei. Dan was het plots aan ons. We werden naar voren geroepen om een les Engels te geven.
- We kozen voor het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’.
- Miffy at the zoo: werd door ons verteld en uitgebeeld aan de hand van vertelprenten.
- Bewegingsopvoeding met kringspel, met nieuwe aangeleerde Engelse woorden (monkey, zebra) en met verplaatsingswijzen van alle aangeleerde dieren.
Na de pauze gaven we samen met meester Lamin wiskunde. We haalden de splitsdoos boven en deze werd op een positieve manier onthaald door zowel de leerkracht als de kinderen. Het laatste stukje van de lesdag kregen enkel de kleuters die een potlood bij hadden een schriftje om te tekenen …. schrijnend voor sommige kinderen.
Dus, stapten we nadien naar een lokale ‘bookshop‘ voor de aankoop van: potloden, slijpers, schriftjes, markers en plakband. Om de directrice te plezieren kochten we voor haar nog wat duimspijkers. We werden ook in contact gebracht met een lokale timmerman, die voor dertig splitsdoosjes zal zorgen.
Na deze intensieve dag werden we verwacht bij de Belgische marine, die aangemeerd lag in de haven van Banjul. We kregen een rondleiding en sloten af met een gezellige babbel en een glaasje.
Morgen opnieuw een dagje Gekko-Sifoe waar onze aangekochte spulletjes zeer goed gebruikt zullen worden.






